Maaseik

Deze ludieke wandel- en fietsroute met verhalen wordt U aangeboden door stad Maaseik!

Download hier de routebeschrijving en kaarten

Wandelroute Maaseik

1. Wandelroute Maaseik-Aldeneik

Opgelet de stopplaatsen staan niet aangeduid op het kaartje. Als U de routebeschrijving volgt komen ze op uw pad.

Het wandelgebied Aldeneik staat garant voor in totaal 39 km wandelplezier. Je kan hier langs de Maas wandelen van het oude Maasdorpje Aldeneik naar Maaseik. Maar ook de oude weilanden van Heppeneert of nieuwe landschappen, gevormd door oude grindplassen van Heerenlaak, zijn zeker de moeite om te ontdekken.

Maar voor Dwalen met verhalen hebben we een lus van ongeveer 6 km uitgewerkt, waarbij we de bestaande bewegwijzering volgen, zijnde de gele of rode route. Deze route is voor het grootste gedeelte toegankelijk voor rolstoel en kinderwagens. Enkel het stuk door de weide naar de oude Maashaven ‘de Sloot’ is minder goed toegankelijk.

We volgen vanaf de Markt te Maaseik de gele (zeshoek) en rode route (driehoek) Deze plaatjes zijn bevestigd op houten palen.

U kan gratis parkeren op P4 (Van Eycklaan-Sportlaan) en kan vanaf hier te voet naar het Marktplein of wandelen via de Van Eycklaan richting Venlosesteenweg-Kluisstraat. Vanaf hier kan u de rode en gele route volgen. Een tweede mogelijke startplaats is P5 “Heerenlaak” aan de Houtweg en ook hier kan u de rode of gele route volgen.

Start u vanaf de Markt, dan volgt u de rode of gele route met het volgende traject:

Markt – Eikerstraat – Venlosesteenweg – R Maasweg en gelijk L Kluisstraat- einde Kluisstraat L en R door fietstunnel (opgelet met fietsers) einde tunnel naar R en vervolgens L Hamontweg

Stop 1: Wijndomein Aldeneyck, Hamontweg 81

Einde Hamontweg L naar Javanastraat

Eerste straat R = Broekstraat volgen RD bewegwijzering Rode en gele route naar vijvergebied/plassen

Blijf op asfaltweg rond vijvergebied en blijf rode en gele route volgen

Stopplaats 2: houten zitbank bij P5 van het RivierPark Maasvallei

Stopplaats 3: nog bij plassen/vijver bruggetje dat over de plas/vijver uitsteekt

We blijven de gele en rode route volgen bij het verlaten van de plassen/vijver

Zo komen we via Herenlaakweg R in de Adelhardweg. Op het einde van Adelhardweg gaan we L naar de Leugenbrugweg

Stopplaats 4: houten bank rechts van de kerk van Aldeneik (St.-Annakerk)

We gaan RD via de Hamontweg en nemen L de Willibrordusweg

Op het einde van Willibrordusweg gaan we R naar de Aldeneikerweg.

Stopplaats 5 is bij de bank van het kerkhof van Aldeneik op de Aldeneikerweg

Op het einde van de Aldeneikerweg gaan we naar L via weg in beton naar de Maas. We blijven nog steeds de rode en gele route volgen.

Via de straat Bleumerhoven komen we bij de Maas en gaan we onder de Pater Sangersbrug en komen alzo op de Maasboulevard. Stopplaats 6

Op het einde van deze boulevard gaan we L naar de beneden de weide in om onder de stenen brug uit te komen bij de oude Maashaven “de Sloot” = Stopplaats 7

Bij het verlaten van deze oude Maashaven gaan we R naar de Heppersteenweg (nu volgen we niet meer de gele en rode route) en blijven even de bewegwijzering van het fietsroutenetwerk volgen tot aan de fiets- en wandeloversteekplaats van de Ring.

Na het oversteken van de Ring gaan we links naar de Heppersteenweg en RD naar de Hepperstraat en naar de Markt

Stopplaats 8 op de Markt

Veel wandelplezier en een fijne zomer!!

Fietsroute Maaseik

Fietsroute Maaseik  “Dwalen met verhalen” zomer 2021

1. Fietsroute

We baseren ons volledig op de knooppunten van het fietsroutenetwerk van Toerisme Limburg/provincie Limburg

Vertrekplaats parking bij Camping Zavelbos, Kattebeekstraat 1 te 3680 Opoeteren (deelgemeente van Maaseik)

Vanaf de Kattebeekstraat volgen jullie knooppunt 38 (Blauwe borden met witte cijfers) en gaan richting Kasteelstraat.

Vanaf hier is het de volgende knooppunten aanhouden:

38-42-44-43-37-38

Op het kaartje in bijlage kunnen jullie de afstanden tussen de knooppunten vinden.

Deze gezinsfietsroute is ongeveer 23 km

Deze lus is een leuke  challenge voor het sportieve gezin, met kids vanaf 12 jaar.

Starten en eindigen doe je aan Camping Zavelbos (Kattebeekstraat 1). Deze camping ligt tussen knooppunt 37 en 38.

Waar mag je je aan verwachten?

Hier en daar een pittige klim, een schitterend uitkijkpunt aan de waterplassen van Bergerven, soms een vlak stuk (een vroeger treinspoor), een heuse kasseistrook, maar ook tal van leuke stopplaatsen en bijzondere picknickplaatsen, midden in de prachtige natuur.

Topdag gegarandeerd en achteraf vast wat straffe verhalen!!

Stopplaats 1 (tussen knooppunt 37 en 38) Bij bord Aerdschouw Het Jan Spaas Bos, straat

Stopplaats 2: op de hoek van Fabrieksweg en Houwstraat bij witte kapelletje met bank en weide met ezeltjes

Stopplaats 3: tussen knooppunt 42 en 44 oude spoorwegbedding. Twee houten banken met tafel ertussen. Grondgebied Dilsen-Stokkem

Stopplaats 4: Weerstandersweg (tussen knooppunt 43 en 37) houten bank van Limburgs Landschap net tegenover grote steen, het oorlogsmonument.

Stopplaats 5: Picknickplaats bij watermolen De Volmolen, op de hoek van Bergerstraat-Zandstraat-Volmolenstraat.

Stopplaats 6: Picknickbank Berkendijk.

Stopplaats 7: Houten pickniktafel, bij kruising netwerkpunt richting 38, aan de Meurenstraat.

Stopplaats 8: Camping Zavelbos, Kattebeekstraat 1.

Veel fietsplezier en een fijne zomer !!